Szukaj Zadzwoń
  • Zadzwoń

    Rejestracja!
    Terapia płatna i refundowana przez NFZ

    tel. +48 75 7174722

    poniedziałek-sobota

W związku z konfliktem w Ukrainie docierają do nas z mediów wstrząsające obrazy i wywołujące lęk informacje. Nasze ciała szybko reagują. Spinają się mięśnie, spłyca oddech. Zaczynamy intensywnie czuć trudne emocję tj. lęk, przerażenie, bezsilność, złość, smutek.
Dla wielu osób to stan bardzo wyczerpujący. Szczególnie dotykać może to osoby uzależnione. Napięcie oraz trudne emocje mogą wywołać głód nałogowy. Co zrobić aby zminimalizować jego ryzyko i choć trochę sobie pomóc?
Oddal się od „wyzwalaczy”
Czy faktycznie muszę sprawdzać na telefonie nowe wiadomości kilka razy dziennie? Zaobserwuj co się dzieje z Twoim ciałem i emocjami w czasie przeglądania wojennych aktualności. Czy czujesz się lepiej czy gorzej niż przed?Czy o taki „zastrzyk” dopaminy napewno Ci chodzi.
Czy jeśli będziesz sprawdzał wiadomości raz na 3-4 dni, zamiast kilka razy dzienne, to przeoczysz coś, co ma znaczący wpływ na Twoje życie?
Zamiast się zamartwiać, działaj
Wiele osób potwierdza, że to co może obniżyć lęk, to konkretne działanie, zamiast biernego śledzenie aktualnych wydarzeń. Czy obciążające moje ciało i emocje godziny które poświęcam na śledzenie informacji, mi lub komukolwiek przynoszą jakieś korzyści (oprócz podnoszenia oglądalności mediów )? A może część czasu poświęconego na to, mogę przeznaczyć na konkretne działanie i praktyczną pomoc? Może mogę zaangażować się, w takim zakresie w jakim mam możliwości, w wolontariat? Może mogę wpłacić datek wspierający jakąś organizację pomocową.
Z wielu badań wynika, że niesienie pomocy innym ludziom uruchamia w organizmie osoby pomagającej, wydzielanie się oksytocyny i progesteronu, hormonów zmniejszającej stres i dodających energii i siły do działania. Nawet jednorazowa forma pomocy wydziela w mózgu dopaminę, która jest odpowiedzialna za poczucie szczęścia i dobry nastrój.
Zadbaj o swoje emocje i ciało i nie zapomnij o regularnym ruchu
Kontakt z przyrodą pomaga oddzielić się od informacji, które wzmacniają lęk i napięcie, zmniejszając ryzyko powstania głodu. Wysiłek fizyczny jest doskonałym sposobem, aby dostarczyć sobie pozytywnych emocji i rozładować stres. Twoje ciało napewno, szczególnie teraz, potrzebuje regularnego stosowanie technik relaksacyjnych i innych sposobów na rozładowanie napięcia ,jak np metoda TRE.
Potrzebujesz spotkań z ludźmi
Nie da się przecenić kontaktu z innymi ludźmi, gdy przeżywamy silny stres. Spotykaj się regularnie z przyjaciółmi. Werbalizuj trudne emocje jakie przezywasz, nie tłum ich.
Zmiana tematu pozwoli Ci wrócić do równowagi emocjonalnej i obniżyć napięcie.

Pamiętaj ,że samym śledzeniem wiadomości nikomu nie pomożesz. Napewno też nie pomożesz sobie, a wręcz przeciwnie obciążysz swój organizm i zwiększysz prawdopodobieństwo wystąpienia u ciebie głodu nałogowego. Jeśli zmniejszysz częstotliwość śledzenia aktualności najprawdopodobniej nie przeoczysz informacji, które mają kluczowe znaczenie dla Twojego życia. Inni ludzie i ruch są dla Ciebie na wagę złota.
Zatroszcz się o siebie!

5 4 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Nasi partnerzy

http://paulahall.co.uk/ Karkonoski Park NFZ SASH

Ośrodek Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia "Radzimowice" w Szklarskiej Porębie prowadzony jest przez podmiot leczniczy - Ośrodek Terapii Uzależnień i Współuzależnień "Radzimowice" Społka z o.o. z siedzibą 59-500 Złotoryja ul.Garbarska6/4 KRS 0000234605 NIP 694-15-64-181; REGON 390769238; Kapitał Spółki 50 000 zł;

0
Would love your thoughts, please comment.x